W minioną sobotę (27 stycznia br.) mali studenci Juniwersytetu po raz kolejny dali się porwać nauce i kreatywnej zabawie. Tym razem, do wspólnej przygody z naukami ścisłymi, zaprosiła dzieci dr inż. Anna Mrozik z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie. W Sali Audytoryjnej Generatora Nauki GEN nie zabrakło ciekawych opowieści o kosmosie oraz eksperymentów związanych z luminescencją.
Zaangażowanie pracowników naukowych Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie w organizację i prowadzenie zajęć w ramach 14. edycji Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego nie jest niczym niezwykłym. Instytut jest bowiem partnerem dydaktyczno-naukowym GEN-u. Wystarczy wspomnieć, że w listopadzie ubiegłego roku wszystkie grupy zajęciowe udały się do siedziby IFJ PAN w Krakowie, aby wziąć udział w wyjazdowych warsztatach naukowych.
Tym razem to Instytut odwiedził Jasło. W warsztatach przeprowadzonych przez dr inż. Annę Mrozik wzięły udział wszystkie grupy zajęciowe: „Ciekawi świata”, „Poszukiwacze” i „Odkrywcy”. Dla najmłodszych miłośników nauki stały się one okazją do odkrywania fascynującego świata luminescencji, obecnej w otaczającym nas świecie. Za pomocą prostych eksperymentów wykonanych przez prowadzącą, dzieci mogły zobaczyć, jakie materiały, z których korzystają w codziennym życiu są zdolne do emisji światła luminescencyjnego. Następnie, uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, czym jest promieniowanie jonizujące, że otacza ona każdego z nas, a nawet dociera z kosmosu.
Jakby tego było mało, studenci Juniwersytetu dowiedzieli się, jakie związki zachodzą pomiędzy luminescencją, kosmosem a kryształami produkowanymi na Ziemi w IFJ PAN w Krakowie oraz jak luminescencja pomaga w pracy naukowcom.
Prowadząca wspomniała o zaangażowaniu Instytutu w misje kosmiczne, takie jak wysyłanie kryształów na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz udział w misji Artemis. Okazuje się, że kryształy LiF przygotowane przez naukowców z IFJ PAN odgrywają kluczową rolę w badaniach promieniowania kosmicznego. Co więcej, pełnią one rolę detektorów luminescencyjnych, umożliwiając dokładne monitorowanie i zrozumienie skutków promieniowania kosmicznego i jego działanie na astronautów.
Na koniec w ruch poszły styropianowe kule, pędzle i farby. Dzieci miały okazję przygotować swój uproszczony model układu słonecznego.
Niektóre materiały wykorzystane w czasie pokazu były finansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki”, nr projektu SONP/SP/550514/2022.
Zadanie Jasielski Uniwersytet Dziecięcy realizowane jest w ramach przedsięwzięcia „Jasło – Miasto Wiedzy” z projektu „Jasło – moje miasto, mój dom” finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 oraz budżetu państwa.