Projekt „Jasielska Liga Naukowa z Orlenem” jest jednym z kluczowych elementów strategii, konsekwentnie realizowanej przez Miasto Jasło, której zasadniczym celem jest stworzenie uczniom jasielskich szkół podstawowych możliwości rozwijania naukowych zainteresowań i pasji. Wśród zespołów badawczych biorących udział w dziewiątej edycji projektu edukacyjnego znajdziemy uczennice Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaśle, które na warsztat postanowiły wziąć metody pozyskiwania energii odnawialnej. W realizacji przedsięwzięcia pomogła im wizyta w Generatorze Nauki GEN.
Realizując projekt naukowo – badawczy pt. „Z Boreaszem i Heliosem przez życie, czyli jak jaślanie dysponują energią odnawialną?”, uczennice SP nr 1 w Jaśle nie tylko gromadzą wiedzę na temat źródeł energii odnawialnej, lecz także kształtują własną postawę wobec środowiska i jego ochrony. Zdobywanie nowych kompetencji i umiejętności, jest dla członkiń zespołu badawczego zarówno intelektualnym wyzwaniem, jak również ciekawą przygodą z nauką.
– Projekt zachęca do poznawania najbliższej okolicy, motywuje do podejmowania aktywności społecznej oraz kształtuje postawy solidarności i szacunku. Edukacja ekologiczna, w tym korzystanie z alternatywnych źródeł energii, buduje postawę odpowiedzialności za przyrodę i daje przykład całej społeczności szkolnej – mówi Magdalena Szafarz, opiekun zespołu badawczego.
Zgłębiając tajniki wiedzy o źródłach energii odnawialnej uczennice udały się do Generatora Nauki GEN, gdzie z wykorzystaniem interaktywnych eksponatów naukowych wykonały doświadczenia, które pozwoliły im lepiej poznać mechanizmy rządzące pozyskiwaniem energii z wiatru, wody i słońca.
md