W ramach konkursu Giełda Genialnych Pomysłów dla miasta Jasła realizujemy projekt dotyczący komunikacji pomiędzy dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, a ich rówieśnikami w normie intelektualnej z jasielskich szkół podstawowych. Podczas projektu: AAC-o mi powiesz?- jak ułatwić komunikację pomiędzy dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, a dziećmi w normie intelektualnej z jasielskich szkół podstawowych? zgłębiamy tajniki szeroko pojmowanej komunikacji.
Podczas pracy nad projektem zauważyliśmy , że nasi rówieśnicy z niepełnosprawnością, którzy mają trudności z porozumiewaniem się swoje emocje i potrzeby wyrażają w inny sposób np. płaczą, reagują agresją lub izolują się. Aby współpraca w naszym wyjątkowym zespole była możliwa poznajemy tajniki AAC- komunikacji wspomagająca i alternatywna (Augmentative and Alternative Communications). Poznajemy zarówno w teorii, jak i praktyce, rożne metody i formy komunikacji AAC, np.:
- Gesty naturalne
- MAKATON – system gestów i symboli graficznych
- PECS (ang. Picture Exchange Communication System) – system fizycznej wymiany symboli (jako nośników znaczenia) pomiędzy osobą niemówiącą a jej rozmówcą.
- GPS (ang. Growth through Play System) – system rozwoju przez zabawę
- Picture Communication Symbols (PCS) : jest zbiorem prostych rysunków oznaczających podstawowe słowa niezbędne do codziennego porozumiewania się.
- Piktogramy: biały symbol na czarnym tle
- Specjalistyczne oprogramowanie wspomagające komunikację, np. Mówik
Dzięki temu uczymy się oswajać z niepełnosprawnością naszych kolegów z zespołu i rozumieć ich potrzeby. A przez to wszyscy czujemy się jednakowo ważnymi ludźmi i członkami zespołu. Co prezentujemy za pomocą poniższej grafiki zaczerpniętej z: Sally Millar, University of Edinburgh UK, opracowanie Alina Smyczek oraz zdjęć z naszej wspólnej pracy.
Zespół projektowy: Maja, Milena, Igor, Patryk