Stanęłyśmy przed kolejnym zadaniem naszego projektu o konfliktach nastolatków z dorosłymi, które polegało na przeprowadzeniu ankiet wśród uczniów i nauczycieli w naszym liceum. Pierwsze ankiety wypełniali rówieśnicy z naszej klasy, a następne koleżanki i koledzy ze starszych klas.
Kolejnymi respondentami byli nauczyciele. Uznali, że to dobry pomysł, aby poruszyć tak ważny temat. Uczniom spodobała się tematyka ankiet, ponieważ często spotykają się z brakiem zrozumienia ze strony dorosłych i bywają z nimi skonfliktowani.
Po przeprowadzeniu ankiet dowiedziałyśmy się, że większość nastolatków boryka się z brakiem zrozumienia i dobrego kontaktu z rodzicami. Nie mają wspólnych pasji i tematów do rozmów. Nastolatki nie mówią wszystkiego rodzicom, mając swoje powody. Chcą się usamodzielnić i przeszkadza im nadopiekuńczość dorosłych. Rodzice najczęściej wymagają za dużo i mają wygórowane oczekiwania, których nasi rówieśnicy nie są w stanie spełnić.
Również nauczyciele miewają mnóstwo sytuacji konfliktowych z uczniami. Powodem konfliktów jest wagarowanie, lekceważące podejście do obowiązków szkolnych, brak szacunku, „pyskowanie” oraz przeszkadzanie podczas prowadzenia lekcji. Często zdarzają się pretensje ze strony rodziców spowodowane nieprawdziwym przedstawieniem sytuacji przez uczniów. Uciążliwe jest kłamanie i oszukiwanie oraz agresja wobec rówieśników.
Dowiedziałyśmy się również, jak sami nauczyciele radzą sobie z rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych. Najczęściej rozmawiają z uczniami lub rodzicem i jeśli nie widzą żadnych efektów, proszą pedagoga lub psychologa o pomoc w rozwiązaniu sprawy. Większość nauczycieli próbuje znaleźć źródło problemu, ugodowo załatwić sprawę oraz dać szansę na poprawę.
Zespół projektowy