12 stycznia jako członkowie grupy badawczej projektu ,,Na początku było słowo! Jak zachęcić młodych jaślan do słuchania radia?” przeprowadziliśmy wywiad z psycholożką, Anną Sokołowską, pracującą na co dzień w Szkole Podstawowej nr 2 w Jaśle.
Celem wywiadu było przekonanie się czy słuchanie słuchowisk jest korzystne dla rozwoju człowieka. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się jak działa ludzki mózg. Pani psycholog powiedziała nam, że:
- mózg odpowiada za funkcje życiowe (np. oddychanie, pracę serca) jak i za funkcje poznawcze oraz myślne,
- mózg dzieli się na 2 półkule, lewa półkula analizuje – działa według planu, a prawa półkula – kieruje się intuicją, wybiera to, co kreatywne.
Pani Anna opowiedziała nam również o tym, że różnorodne badania pozwoliły stwierdzić, iż słuchanie słuchowisk (uwaga – nie mylić ze słuchaniem muzyki!) niczym nie różni się od czytania książek papierowych. Te dwie czynności angażują te same obszary mózgu.
Co nam dokładnie daje słuchanie słuchowisk radiowych?
- poznajemy coraz więcej słów,
- poprawiamy pamięć,
- osoby, które regularnie poświęcają czas czytaniu bądź słuchaniu fabuły utworu mogą żyć nawet o dwa lata dłużej – gdyż taka gimnastyka mózgu spowalnia proces jego starzenia się,
- rozwijamy nie tylko wyobraźnię, ale również empatię – poprzez to, że utożsamiamy się z bohaterem, cieszymy się i płaczemy razem z nim, współodczuwamy,
- już 6 minut czytania/słuchania zmniejsza poziom hormonu stresu – kortyzolu,
- słuchanie np. audiobooków ma jeszcze i tę zaletę, że można jednocześnie słuchać książki i wykonywać inną czynność, np. robić szalik na drutach, rysować, szyć, dzięki czemu trenujemy mózg w jeszcze większym stopniu. Dzięki temu nasz mózg wytwarza więcej połączeń nerwowych.
Spotkanie zakończyliśmy zatem wnioskiem, że słuchanie słuchowisk radiowych to wartościowa forma spędzania czasu i relaksu! Mamy zamiar do tego wszystkich zachęcać. A zaczniemy od siebie…
W imieniu grupy projektowej – Ala Kuźnar
opiekun projektu – Bożena Dziadzio