Jesteśmy grupą projektową Giełdy Genialnych Pomysłów dla Jasła, a nasz temat brzmiał: “Jak przygotować grę miejską wykorzystując zasoby Generatora Nauki GEN w Jaśle”.
Nasz projekt to projekt konstrukcyjny – czyli jego głównym założeniem było stworzenie jakiegoś, nazwijmy to, produktu. Ku radości wszystkich, zdecydowaliśmy, że tym produktem będzie gra, na wzór gier miejskich. Akcja gry, będzie się toczyć w Generatorze Nauki, a jej przewodnikami będą naukowcy, których sylwetki patronują Genowi, czyli Hugo Steinhaus, Rudolf Weigl i Ignacy Łukasiewicz.
Aby przygotować zadania do gry, musieliśmy dokładnie poznać zasoby generatora, wybrać kilka, lub kilkanaście, spośród wielu stanowisk ekspozycji i wymyślić do nich pytania lub zadania. Ta część zajęła nam bardzo dużo czasu – ale też była super zabawą. Wypróbowaliśmy wszystko po kilka razy. Podróżowaliśmy między planetami, obserwowaliśmy jak rosną ślimaki, jak żyją mrówki, próbowaliśmy sterować łazikiem marsjańskim, budowaliśmy elektrownię wodną, raz czy dwa spowodowaliśmy alarm w elektrowni atomowej, ujarzmiliśmy energię pływów oceanicznych, lataliśmy na magicznym dywanie i wiele wiele innych.
Ułożyliśmy krótką instrukcję, a następnie pytania do trzech części gry. Pierwsza z nich to FLORA i FAUNA, a jej przewodnikiem jest Rudolf Weigl. Skupia się na stanowiskach z organizmami żywymi mówkami pszczołami i ślimakami. W tej, najbardziej biologicznej części gry, trzeba obserwować żywe organizmy, korzystać z tablic informacyjnych przy wskazanych stanowiskach lub szukać odpowiedzi w filmiku. Jest też zadanie, które ćwiczy naszą formę fizyczną
Druga część nosi tytuł ENERGIA i prowadzi ją postać Ignacego Łukasiewicza. Uczestnicy otrzymują zadania dotyczące ropy naftowej i przemysłu naftowego na Podkarpaciu i na świecie. Przewiercają budynek generatora przy pomocy wiertła z wieży wiertniczej, a następnie eksperymentują z różnymi źródłami energii i jej wytwarzaniem.
Ostatnia, trzecia część toczy się w krainie LICZB i KOSMOSU. Pokazuje podstawowe prawo matematyczne stworzone przez Pitagorasa, eksperymentuje z liczbą Pi, a następnie zabiera w kosmos na Marsa i inne planety.
Grę wypróbowali nasi koledzy z innych grup projektowych, a od 1 kwietnia każdy odwiedzający będzie mógł spróbować swoich sił w rozwiązywaniu różnych zadań. Wystarczy kupić bilet i poprosić o folder z grą.
Zapraszamy:)
Szymon, Igor,Kacper, Franek i Filip