Za nami dwa dni fantastycznej przygody z nauką i nowymi technologiami. Na wszystkich fanów naukowych ciekawostek, fascynujących eksperymentów i nowych technologii czekało mnóstwo atrakcji – były pokazy naukowe, warsztaty dla dzieci i młodzieży, symulatory, Strefa Robotyki i Młodego Inżyniera, naukowy escape room, szkic boty, prezentacje VR i druku 3D oraz konkurs na szkolne stanowisko, pokazy i prezentacje naukowe. Wierzymy, że choć trzecia edycja Festiwalu Nauki sciFestGEN# dobiegła już końca, to czas spędzony w murach Generatora na długo zostanie w Waszej pamięci.
Pierwszy dzień Festiwalu Nauki upłynął pod znakiem pokazów i prezentacji naukowych uczniów biorących udział w konkursie oraz Strefy Robotyki i Młodego Inżyniera, w której swoje osiągnięcia prezentowali uzdolnieni uczniowie z Zespołu Szkół Nr 4 w Jaśle, Zespołu Szkół nr 3 im. Stanisława Pawłowskiego w Jaśle oraz studenci Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie. Nie zabrakło również symulatorów, prezentacji wirtualnej rzeczywistości i druku 3D oraz warsztatów popularnonaukowych.
W tym roku, w konkursie na szkolne stanowisko, pokazy i prezentacje naukowe do rywalizacji przystąpiło sześć zespołów. Konkurs został podzielony na dwie kategorie: szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wszystkie stanowiska i pokazy naukowe zrobiły na członkach jury ogromne wrażenie, a uczniowie wykazali się wiedzą merytoryczną i dużym zaangażowaniem.
W kategorii szkół podstawowych najlepszy okazał się zespół złożony z uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 im. ks. bpa Ignacego Krasickiego w Jaśle. Na drugim miejscu ex aequo uplasowały się 2 zespoły ze Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle z Zespołu Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle. W kategorii szkół ponadpodstawowych zwycięstwo przypadło w udziale uczennicom z Zespołu Szkół nr 3 im. Stanisława Pawłowskiego w Jaśle. 2 i 3 miejsce zajęły dwa zespoły z Liceum Ogólnokształcącego w Kołaczycach. Wszyscy uczestnicy konkursu oraz opiekunowie zespołów otrzymali nagrody rzeczowe i festiwalowe upominki. Wręczyła je dr hab. Katarzyna Mazurek z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie.
Szkolne prezentacje naukowe uświetnił pokaz chemiczny w wykonaniu popularyzatorek nauki z Chemical World, który spotkał się z ogromnym entuzjazmem zgromadzonej w sali audytoryjnej publiczności.
W Strefie Robotyki i Młodego Inżyniera swoimi osiągnięciami i sukcesami podzielili się uczniowie Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle, Zespołu Szkół nr 3 im. Stanisława Pawłowskiego w Jaśle oraz studenci Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie. Młodzi konstruktorzy nie tylko przybliżyli uczestnikom Festiwalu podstawowe zagadnienia z zakresu robotyki i technologii, ale również pokazali, że nauka jest dostępna dla każdego, a nowoczesne technologie mogą być inspirującą przygodą.
W holu Generatora Nauki GEN stanęły symulatory. Uczniowie jasielskiego “Ekonomika” zaprezentowali innowacyjny symulator jazdy samochodem, a studenci Podkarpackiej Szkoły Wyższej im. Bł. Ks. Władysława Findysza w Jaśle – bolid formuły F1.
Drugiego dnia Festiwalu pasjonaci nowych technologii i sztucznej inteligencji będą mogli zobaczyć jak ich portrety wykonują Szkic Boty, a miłośnicy naukowych zagadek przeszukiwali tajemniczy pokój medyczny profesora Zygmunta Schizen-Phrena i próbowali odkryć brakujący składnik leku. Na wszystkich czekały pokazy kuchni molekularnej, a amatorzy mocnych wrażeń mogli sprawdzić się w symulatorze skoków spadochronowych.
Przez dwa dni w Strefie Wirtualnej rzeczywistości i druku 3D, przygotowanej przez studentów Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie i edukatorów Generatora Nauki GEN, na fanów nowych technologii czekały symulatory, pokazy VR i druku 3D.
Parterami Festiwalu Nauki sciFestGEN#3 byli:
– Państwowa Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie
– Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk z Krakowa
– Podkarpacka Szkoła Wyższa im. Bł. Ks. Władysława Findysza w Jaśle
– Zespół Szkół Nr 4 w Jaśle
– Zespół Szkół nr 3 im. Stanisława Pawłowskiego w Jaśle
Festiwal Nauki sciFestGEN#3 realizowany jest w ramach zadania pn. „Jasielska Gildia Odkrywców” i finansowany jest ze środków budżetu Państwa przyznanych przez Ministra Edukacji w ramach programu pn.: „Odkrywcy” na rok 2025